V mestách, taktiež popri cestách je dnes vidieť veľa billboardov s volebnou tématikou. Politici sa nám prostredníctvom nich snažia predávať svoje posolvostvo, ktoré nás má presvedčiť, aby sme vo voľbách volili práve ich stranu. Čo však volič netuší, že strany k tomu používajú marketingové finty a psychológiu predaja. Dnes som sa pozrel na kampaň Smeru a Róberta Fica.
Posolstvo, ktoré sme do tohto víkendu vídali na billboardoch Smeru bolo: "Ľudia si zaslúžia istoty." Myslím si, že výberom tohto sloganu Smer stavil na správnu kartu, lebo ľudia v čase krízy, keď mnohý z nich prišli o prácu, nemôžu splácať hypotéky, majú vôbec problémy vyžiť, vždy túžia po istote, aby nestratili štandard, na ktorý boli zvyknutí. Potreba istoty je jednou zo základných potrieb človeka. Teda aby som bol konkrétny je druhá v poradí podľa Maslowovej pyramídy potrieb. Človek túži po uspokojení potrieb istoty vždy, keď sú uspokojené jeho nižšie potreby ako sú jesť, piť....(zatiaľ hladom ešte netrpíme).
Aby reklamná kampaň strany zabrala na ľudí, mali by strany poznať potreby alebo problémy svojich voličov. Rôzne strany to zisťujú rôznym spôsobom. Väčšinou výber spôsobu závisí od rozpočtu strany. Menšie strany, ktoré nemajú peniaze, to robia na základe intuície, väčšie zas s rozhovormi s ľuďmi alebo marketingovým výskumom. Marketingový výskum bežne používajú podniky, aby zistili, čo ľudia potrebujú a potom im daný výrobok mohli vyrobiť. Politické strany to zas robia preto, aby vedeli, čo nám majú vo volebnej kampani povedať, aby ich volilo čo najviac ľudí. Takiež vedia, že to nemusia splniť, lebo už to parkrát splavili a napriek tomu ich ľudia opäť volili (Smer, SDKÚ a iné). Ale pokiaľ by toto spravil podnik, druhý krát by sme u neho nekupovali, aj keby mal akúkoľvek reklamu. Proste by už nemal dôveru.
Aby som sa vrátil k Smeru a ich volebnej kampani, tak mám pocit, že ich kampaň z hľadiska marketingu je na vysokej úrovni (z môjho pohľadu najlepšia). Kampaň je zameraná na väčšinu obyvateľstva a presne cielená na jej potreby. Pravdepodobne na základe marketingového výskumu. Dnes som si všimol, že zmenili aj všetky billboardy. Už na nich nenájdete "ľudia si zaslúžia istoty" ale nový slogan "Voľme istoty." Tento slogan je skvelý, lebo hovorí ľuďom, čo majú spraviť. V rámci predajných techník sa tomu hovorí výzva k akcii alebo call to action.
Ďalšia vec zo psychológie predaja, ktorú nájdete na billboarde Smeru je slogan "I jeden hlas môže rozhodnúť." Týmto sloganom chcú vyvolať pocit akútnosti u svojich voličov a pritiahnúť ich k volebným urnám, aby sa im nestalo to, čo SDKÚ pri voľbe prezidenta, keď Eduard Kukan vypadol v prvom kole. Vtedy si väčšina voličov SDKÚ povedala, že pôjdu voliť až v druhom kole, lebo mali isté, že Kukan musí postúpiť do druhého kola. No nestalo sa tak.
Podobná situácia je aj dnes. V prieskumoch verejnej mienky má Smer nad 40% hlasov, čo u jeho voličov môže spôsobiť ľahostajnosť k voľbám, "veď Smer tak či tak vyhrá." Čo by sa mohlo prejaviť zníženou účasťou voličov Smeru vo voľbách a konečnom dôsledku by mohla znova vyhrať pravica. Toto však Smer nemôže dopustiť, tak preto je na billboarde práve slogan "I jeden hlas môže rozhodnúť." Túto fintu zo psychológie predaja zatiaľ využíva vo svojej kampani len Smer, na billboarde žiadnej strany som nič podobné nenašiel.
Zaujíma vás psychológia predaja a predajné techniky? Stiahnite si zadarmo "Tajný návod ako sa stať TOP predajcom a zarábať nadštandadný príjem." Tento návod je bezplatné dostupný iba obmedzený čas, preto si ho stiahnite hneď teraz. Zajtra už nemusí byť k dispozícii. Stiahnuť si ho môžete tu.
Martin Mažár, expert na predaj
www.predajnetechniky.sk
O týždeň sa už nebudem venovať populistickým témam, ale pozrieme sa na spôsoby ako získať nových zákazníkov. Článok ako vždy bude uverejnený v nedeľu večer.
Ako využiť blog na nábor do MLM
Ako sa predať na pracovnom pohovore
Ako zvýšiť úspešnosť telefonátov zo Zlatých stránok
Čo odlišuje dobrých obchodníkov od zlých?
Čo sa v predaji môžeme naučiť od McDonalda
Dátum | 02.03.2012 |
Vložil | Martin Mažár |
Titulok | Skvelý postreh :) |
Volá sa to vyvolanie pocitu akútnosti alebo naliehavosti. Písal som o tom v článku https://www.predajnetechniky.sk/news/na-co-zvyknu-predajcovia-pri-predaji-zabudat/ .
Realita je však taká, že pripravujem ďalší e-book a akonáhle ho dokončím, tak starý stiahnem a dám sem nový.
—————
Dátum | 01.03.2012 |
Vložil | ivan |
Titulok | Tento návod tu zajtra byť nemusí |
Tiež pekná predajná technika :-D
Dobrý deň,
volám sa Martin Mažár a som školiteľ predajných zručností a psychológie predaja.
Pomáham obchodníkom a podnikateľom zefektívniť proces predaja (predajný rozhovor), aby mohli pracovať menej a zarábať viacej.
Celý môj profil nájdete tu.