Každý predajca by mal poznať základy motivácie. Pomôže to, aby mohol neustále sám vylepšovať svoj predajný proces.
V zásade môžeme rozlíšiť dva základné motívy zákazníkov:
Pod bolesťou rozumieme, ak zákazník pociťuje určitý akútny nedostatok, ktorý je spojený s negatívnou emóciou napr. stratou, ujmou, obavou .Čo sa týka motivovania zákazníkov prostredníctvom bolesti, je to veľmi účinný spôsob motivovania, avšak väčšinou len krátkodobý. Hneď ako tá bolesť odíde, tak zákazník stráca záujem.
Pôžitok myslíme v širšom zmysle slova. Rozumieme ním akúkoľvek slasť, výhodu, ktorú zákazník získava. Je charakteristický pozitívnym nábojom, ktorý vyvoláva pocity šťastia a uspokojenia. Motivácia "pôžitkom" sa používa, pokiaľ chcete so zákazníkom budovať dlhodobý vzťah a očakávate aj ďalšie nákupy. Väčšinou táto motivácia má dlhodobý charakter. Je to presne ako, keď máte sen, ktorý vás motivuje k určitej činnosti.
Dajme si príklad pre lepšie pochopenie. Prestavte si, že som predajca školení predajných zručností. Zákazníka ku kúpe môžem motivať jedným aj druhým spôsobom.
Motivácia bolesťou
V prípade motivácie bolesťou by som mohol hovoriť: "....štatistika hovorí, že 50% obchodníkov sa dlhodobo neuživí predajom, takže časom nie sú schopní si zarobiť ani na pokrytie základných výdavkov rodiny. Preto väčšina z nich si do roka hľadá novú prácu.
Motivácia pôžitkom
V prípade motivácie pôžitkom, by to mohlo vyzerať takto: "....zo spätných väzieb od účastníkov školenia viem, že v priemere im po školení vzrástol predaj o 33%. Čo znamená, že pri tej istej vynaloženej námahe zarobia o tretinu viac ako pred školením.
Ktorá z motivácii v príklade u vás vyvolala väčšiu emóciu? Akú z motivácii využívate vy vo svojom predajnom procese? Vyjadrite svoj názor v komentároch pod článkom.
www.predajnetechniky.sk
Tipy a triky ako viac predávať
Staňte sa mojim priateľom na facebooku
Ako zvýšiť úspešnosť telefonátov zo Zlatých stránok
Ako vydolovať zlato, tam kde je (novoročné želanie)
Návod ako vybudovať dôveru u zákazníka
Ako dohodnúť viac obchodných stretnutí
Dobrý deň,
volám sa Martin Mažár a som školiteľ predajných zručností a psychológie predaja.
Pomáham obchodníkom a podnikateľom zefektívniť proces predaja (predajný rozhovor), aby mohli pracovať menej a zarábať viacej.
Celý môj profil nájdete tu.