Je pre mňa prekvapivé, že mnohý predajcovia, dokonca školitelia a tréneri predajných zručností nedokážu zaujať, keď sa uchádzajú o novú prácu.
Posledný mesiac sa "zabávam" výberovými pohovormi na pozíciu tréner predajných zručnosti. Prihlásilo sa niekoľko stovák uchádzačov, z čoho približne jednu pätinu som chcel vidieť. Zistil som, že mnohý sa jednoducho nedokážu predať, niektorí dokonca ani zaujať. Dopušťajú sa najčastejšie týchto chýb:
V súčasnosti je bežné, že na pozíciu, ktorá nevyžaduje príliš veľké kvalifikačné nároky zareáguje niekoľko stovák uchádzačov o zamestnanie. Pohybuje sa to medzi 250 až 500 uchádzačov. Preto človek, ktorý tieto životopisy číta, ich číta zrýchlene. Zastavuje sa len pri veciach, ktoré ho zaujmu. Preto by jednotlivé predchádzajúce zamestnania mali byt jasne oddelené medzerami, aby sa nezlievali s ostatnými.
Väčšinou sa však zaujíma o posledné dve zamestnania. Preto by sa tieto mali nachádzať v hornej časti životopisu a mali by byť ako prvé v poradí, nie ako posledné. Takže na začiatku životopisu by malo byť posledné zamestnanie a na konci prvé zamestnanie. Je to presne ako v predaji, malo by to byť maximálne orientované na zákazníka. Tým je v tomto prípade personalista.
Mnohý v životopise uvádzajú názov zamestnávateľa, pracovnú pozíciu, obdobie kedy na danej pozícii pracovali avšak často zabúdajú bližšie popísať, čo bolo náplňou ich práce. Dnes mnohé pozície majú vznešené názvy a vôbec z nich nie je jasné, čo daný človek robil. Keďže osoba, ktorá vedie výberové konanie, nechce strácať čas s ľuďmi, ktorí nespĺňajú kvalifikačné predpoklady, pravdepodobne daného človeka nepozve na pracovný pohovor.
Väčšina záujemcov o zamestnanie sa uchádza o viaceré pracovné pozície. To čo robia je, že posielajú jeden a ten istý životopis na odlišné pracovné miesta. Pritom životopis nijako neupravujú. Aby životopis zaujal je dobré ho trocha prispôsobiť každej pracovnej pozícii napr. inak napísať náplň práce, zdôrazniť to, čo vyžadujú v inzeráte a podobne. Lebo životopis má jediný cieľ - zaujať čitateľa. Presne tak ako predajný rozhovor nemôže byť od slova do slova ten istý, tak ani životopis by nemal byť úplne istý.
Niektorí, aby vyzneli ako kvalifikovanejší sa trocha (niektorí viac) prikrášľujú. Vymýšlajú si vlastnosti, nadhodnoujú svoje zručnosti a kvalifikáciu. Tak ako sú školení predajcovia na predajné zručnosti, tak i personalisti sú školení, aby dokázali prekuknúť jednotlivých uchádzačov o zamestnanie. Personalisti sú na základe skúsenosti nedôverčiví. (podobne ako zákazníci - článok Návod ako vybudovať dôveru u zákazníka). Preto všetko, čo uchádzač uvedie do životopisu by mal byť schopný dokázať. Ak ho načapú pri klamstve, tak stráca šancu na úspech.
Toto je špecialita mnohých predajcov. Na otázky odpovedajú vyhýbavo. Cieľom ich odpovedí býva prekabátiť protistranu. Presne toto, čo robia na pohovoroch zvyknú robiť aj pri predaji, keď sa jedná o spracovanie námietok. Neuvedomujú si však, že vyhýbavá odpoveď je tiež odpoveď, ktorá pomáha utvárať obraz o uchádzačovi (väčšinou nie pozitívny). Platí pravidlo, že možno to uhrá v danom momente, ale takmer nikdy to nevedie do úspešného konca.
Martin Mažár viac ako 10 rokov pracuje v obchode. Prešiel viacerými pozíciami predajcu, či už v maloobchode alebo v priamom predaji. Dnes pracuje ako školiteľ. Zameriava sa najmä na trénigy predajných a manažérskych zručnosti. Jeho obľúbené knihy z obasti predaja sú Harry Beckwith - Jak prodat neviditelné a Phillipe Korda - Zlatá pravidla obchodního vyjednávání. Viac informácii o ňom si dozviete z jeho profilu.
V najbližšom príspevku na tomto blogu budem pokračovať v téme výberových pohovorov. Dostanete návod ako sa predať na pracovnom pohovore. Keďže v pondelok odchádzam na dovolenku( kde nie je internet), tak tento článok bude uverejnení až za 10 dní. Ak ešte nie ste zaregistrovaný k odberu noviniek, môžete tak urobiť tu. Získate tým istotu, že vám neunikne ani jeden článok. Navyše všetci, čo odo mňa odoberajú novinky získajú zadarmo e-book AKO PREDÁVAŤ.
Ako nezaujať, keď sa uchádzate o prácu
Ako vydolovať zlato, tam kde je (novoročné želanie)
Ako zvýšiť úspešnosť telefonátov zo Zlatých stránok
Čo má lekár spoločné s predajcom
Dobrý deň,
volám sa Martin Mažár a som školiteľ predajných zručností a psychológie predaja.
Pomáham obchodníkom a podnikateľom zefektívniť proces predaja (predajný rozhovor), aby mohli pracovať menej a zarábať viacej.
Celý môj profil nájdete tu.