Niekedy sa stáva, že v snahe pomôcť predajcom im skôr človek uškodí. Často za tým stojí zlá spätná väzba pri snahe o ich rozvoj.
Dnes žijeme v modernej dobe, v dobe spätnej väzby. Mnoho manažérov si uvedomuje, aké je dôležité rozvíjať seba a svoje schopnosti. Pri každej príležitosti vyžadujú od ľudí zo svojho okolia spätnú väzbu. Podobne však zvyknú postupovať aj pri svojich podriadených napr. obchodníkov alebo predajcov. Snažia sa ich rozvíjať tým, že im dávajú spätnú väzbu na ich prácu. Často krát však takáto spätná väzba nespĺňa základné ciele.
Spätná väzba by mala obchodníka rozvíjať. Teda po jej odznení, by mal predajca vedieť, ako robiť veci lepšie. Častou chybou pri dávaní spätnej väzby je absencia návodu. Ten, ktorý dáva spätnú väzbu pomenuje síce, čo bolo urobené zle, ale nedáva konkrétny postup, ako to urobiť, aby to bolo nabudúce správne. Lebo spravidla ani sám to nevie. V tom prípade, je lepšie sa negatívnej spätnej väzbe radšej vyhnúť, lebo by mohla obchodníka demotivovať a zneistiť.
Druhým, nie menej dôležitým cieľom spätnej väzby je motivovať predajcu k vyšším výkonom. Aby spätná väzba nevyznela opačne(demotivačne) je dôležité, nevypichovať príliž veľa miest na rozvoj. Jednak to môže obchodníka demotivovať a navyše sa nedokáže rozvíjať v 5-tich alebo 10-tich veciach naraz. Preto je dobré sa zamerať len na kľúčové miesta rozvoja.
Pokiaľ človek chce, aby jeho spätná väzba vyznela motivačne, tak by v nej nemala chýbať pochvala a uznanie, za veci, ktoré v danej chvíli predviedol dobre. Tu je dôležité byť konkrétny a neodbaviť pochvalu len jednoduchým "Bolo to dobré." Takto daná spätná väzba nielen motivuje, ale zároveň aj utvrdzuje predajcu, čo robí dobre a čo má ponechať v ďalšej práci.
Aké máte vy skúsenosti so spätnou väzbou? Pridajte svoj komentár pod článok.
Zaujímate sa o predajné techniky a psychológiu predaja? Stiahnite si zadarmo ebook "Ako viac predávať a stať sa TOP obchodníkom." Ebook je dočasne k dispozícii zadarmo a môžete si ho stiahnuť tu.
www.predajnetechniky.sk
Staňte sa mojim priateľom na facebooku
Viac tipov zo psychológie predaj nájdete na facebookovej stránke
Ako rýchlo získať zákazníka a vzápätí ho stratiť
Čo sa v predaji môžeme naučiť od McDonalda
Ako dohodnúť viac obchodných stretnutí
Čo má lekár spoločné s predajcom
Ako zvýšiť predaj nejakého tovaru o 300 %?
Dátum | 20.08.2012 |
Vložil | Ada |
Titulok | demotivácia |
Ahoj,
rada by som reagovala na tuto temu, pracujem v banke a ako je známe aj tu treba predávat a plniť plány..dnes som mam školenie s takou mladou sebavedomou blondínou, kde nás mala učit predávat crosselling ale na mna to školenie pôsobilo strasne nemotivujúco lebo som vobec nerozumela čo odo mňa chcela...:-( pre mňa stratený deň....
—————
Dátum | 31.12.2012 |
Vložil | Martin Mažár |
Titulok | Je to škoda... |
Úlohou školiteľa by mali byť dve veci naučiť a motivovať. Inak školenie nie je dobré. Je to naozaj škoda :(
—————
Dátum | 23.04.2013 |
Vložil | Ján Péli |
Titulok | motivácia |
Ja mám dobrých nadriadených (vedúci, zástupca vedúceho) pracujem v obchode s elektronikou (väčšia sieť na Slovensku) vždy keď sa podarí lepší obchod, alebo situácia s dlhšou komunikáciou zo zákazníkom, servis a pod... prídu podajú ruku zo slovami dobrá práca skvele zvládnuté, dobré riešenie.
Možno tie slová už ani nie su potrebné podľa mňa. Stačí obyčajné podanie ruky s náznakom spokojnosti. A samozrejme dnes je finančná motivácia tá najsilnejšia. Ale práca ma baví hlavne s takým vedením ako mám na predajni. A to je podľa mňa to čo je často chýbajúce v obchodoch všeobecne "úprimné podanie ruky" málo kde som sa s tým stretol.
—————
Dátum | 23.04.2013 |
Vložil | Martin Mažár |
Titulok | Re:motivácia |
Tak to sa dobre počúva :) Ďakujem za komentár
Dobrý deň,
volám sa Martin Mažár a som školiteľ predajných zručností a psychológie predaja.
Pomáham obchodníkom a podnikateľom zefektívniť proces predaja (predajný rozhovor), aby mohli pracovať menej a zarábať viacej.
Celý môj profil nájdete tu.