Remeslo obchodníka patrí medzi najneobľúbenejšie povolania. Často krát prácu obchodníka ľudia považujú za otravovanie iných. Pritom mnohí títo obchodníci ponúkajú dobré veci v prospech zákazníka. Je to spôsobené tým, že ľudia radi kupujú, ale sú neradi, keď im niekto niečo predáva.
Štandardný predaj funguje tak, že obchodník dvihne telefón a volá všetkých v telefónnom zozname bez ohľadu na to, či majú alebo nemajú potrebu kupovať. Tento štýl predaja sa vyučuje už dlhé roky a stále prináša úspech. Akurát si obchodník musí zvyknúť na to, že často krát bude počuť nie. Tento typ predaja je založený na princípe:
Čím viac kontaktov obchodník osloví, tým viac predá a následné zarobí.
Dnes je však už prekonaný. V zahraničí pred niekoľkými rokmi a v tomto období už aj u nás sa presadzuje štýl predaja, pri ktorom sa obchodník necháva kontaktovať zákazníkom v čase jeho potreby. S takýmto zákazníkom je práca ďaleko efektívnejšia a tým aj úspešnosť uzatvorenia obchodu vyššia. Potrebné je však "byť videný", keď zákazník potrebuje pomoc.
Na dosiahnutie takejto pozície "oslovovaného obchodníka" je treba buď čas alebo využitie moderných technológií a cieleného marketingu. Na to, aby zákazníci sami obchodníka kontaktovali, treba v tom istom obore úspešne pracovať niekoľko rokov. Skúsenosť hovorí o minimálne 5 rokoch ( v závislosti od oboru a konkurencie).
Druhá možnosť je hneď od začiatku si začať budovať meno experta. A to sa dá dosiahnuť pomocou internetu. Jedna z potrebných vecí je založiť si vlastnú www stránku alebo blog, na ktorom bude obchodník uverejňovať odborné články z oblasti, v ktorej pôsobí, potom začať písať články pre rôzne internetové časopisy, prípadne odborné tlačené časopisy a ďalej rozšíriť svoje pôsobenie na sociálne siete ako je facebook, twitter, linkedIn, pinterest a google+, kde obchodník môže spravovať svoje profily a stránky.
Cieľom tejto stratégie je dať vedieť čo najväčšiemu počtu ľudí v jeho okolí, ale aj mimo neho, že daný obchodník je expert v danej oblasti. Čím väčší počet ľudí sa o tom dozvie, tým viac zákazníkov získa. Na rozdiel od klasického predaja sa informácia šíri nenásilnou formou. Články na blogu si prečíta len ten, kto ich nájde na internete, lebo sa zaujíma o danú tému, prípadne ten, kto sa zaregistruje do newslettra (registrácia do newslettra stránky www.predajnetechniky.sk tu).
Sociálne média (facebook, twitter, google+, linkedIn, pinterest) obchodníkovi pomôžu, aby sa jeho myšlienky šírili prostredníctvom jeho fanúšikov nenásilne a zadarmo. To, že tento spôsob získavania zákazníkov funguje, je dokázané viacerými obchodníkmi. Jeden z dôkazov nájdete aj v rámci diskusie na mojej facebookovej stránke.
V tomto období pripravujem pre vás sériu článkov pod názvom "Ako predávať cez blog", kde sa dozviete presné kroky, ktoré treba spraviť, aby vám váš blog pomohol získať nových zákazníkov a vy sa priblížili k tomu, aby vás zákazníci sami kontaktovali, keď budú potrebovať vaše služby. Prvý článok z tejto série výjde už tento piatok.
www.predajnetechniky.sk
Tipy a triky ako si zjednodušiť predaj
Viac tipov nájdete na mojej facebookove stránke
Dobrý deň,
volám sa Martin Mažár a som školiteľ predajných zručností a psychológie predaja.
Pomáham obchodníkom a podnikateľom zefektívniť proces predaja (predajný rozhovor), aby mohli pracovať menej a zarábať viacej.
Celý môj profil nájdete tu.