Tí, čo sledujete môj blog viete, že minulý týždeň som bol na dovolenke na Kube. Jeden zo suvenírov, ktorý si chce každý doviesť z Kuby sú cigary. V kamennom obchode stoja cigary podobne ako u nás, takže sa to tam príliš neoplatí kupovať, preto je lepšie cigary kupovať od pouličných predajcov. Jedna z výhod prečo kupovať od predajcov na ulici je, že si môžete zjednať cenu.
Jeden z takýchto pouličných predajcov ma oslovil s ponukou cigar. Dohodli sme sa na cene 45 CUC (36 €) za jeden box cigar (25 ks). Tu však naše obchodovanie neskončilo. Zrazu kubánec na mňa použil taktiku, ktorá vychádza z ekonomickej teórie resp. z Gossenových zákonov. Pre tých, ktorí Gossenové zákony nepoznáte, tak si ich objasníme.
Prvý Gossenov zákon hovorí, že s postupným uspokojovaním určitej potreby intenzita užitočnosti pre zákazníka klesá.
Ak uspokojovaním potreby užitočnosť klesá, tak logicky rozmyšľajúci zákazník bude uspokojovať rôzne potreby, do rovnakého stupňa užitočnosti.
Ako turista som mal potrebu si priniesť z Kuby suvenír v podobe kubánských cigar. Akonáhle som si však kúpil jeden box cigar. Tak kúpa ďalšieho boxu, už pre mňa nebola tak užitočná. Mal som preferenciu kúpiť niečo iné, čo viac potrebujem a považujem za užitočnejšie. Kubánec bol však šikovný obchodník, pravdepodobne vedel, že ďalšie cigary už nepotrebujem. Napriek tomu sa rozhodol mi ponúknuť ďalší box. Urobil to však lišiacky, ponúkol mi ho za nižšiu cenu 35 CUC. Nakoniec sme sa dohodli na cene 30 CUC.
Pokiaľ si zákazník raz kúpi nejaký produkt, ktorým uspokojí svoju potrebu, tak jediná šanca ako mu predať v danej chvíli ten istý produkt znova, je znížiť jeho cenu. Táto ponuka ďalšieho produktu za nižšiu cenu však musí prísť až po realizovaní ďalšieho predaja. Touto technikou sa dá celkom dobre navýšiť predaj. Je však zaujímavé, že na Slovensku sa moc nevyužíva. Stretol som sa s ňou vždy len za hranicami Slovenskej republiky.
P. S. Kubánec urobil ešte jednu fintu, ktorá je základ preto, aby ste predávali viac. O nej som však písal pred niekoľkými týžďami v článku Čo sa v predaji môžeme naučiť od McDonalda.
Martin Mažár, expert na predaj
www.predajnetechniky.sk
Čo odlišuje dobrých obchodníkov od zlých?
Ako sa predať na pracovnom pohovore
Ako nezaujať, keď sa uchádzate o prácu
Ako mať vždy dostatok potenciálnych zákazníkov
Dobrý deň,
volám sa Martin Mažár a som školiteľ predajných zručností a psychológie predaja.
Pomáham obchodníkom a podnikateľom zefektívniť proces predaja (predajný rozhovor), aby mohli pracovať menej a zarábať viacej.
Celý môj profil nájdete tu.