Už názov článku hovorí, načo sa dajú využiť narodeniny a meniny zákazníka - jednoducho na budovanie vzťahov. Avšak nie vždy to zaúčinkuje tak, ako si obchodník predstavuje. Niekedy je to len zbytočný úkon.
Vysvetlím to na jednoduchom príklade. V utorok 6. novembra som mal narodeniny. Super je, že si spomenulo naozaj veľa ľudí. Keď to zrátam, tak celkovo som dostal 86 blahoželaní. Avšak keď som sa deň po narodeninách snažil spomenúť, kto mi poslal nejaké blahoprianie, tak mi prišlo na um len 11 ľudí. Zvyšných 75 upadlo do zabudnutia. (napriek tomu si všetkých, ktorí si na mňa spomenuli, vážim)
Čo spôsobilo, že som si spomenul len na 11 ľudí? Jednoznačne forma. Pamätám si všetkých, ktorí mi poslali SMS, napísali osobnú správu na facebooku, avšak nepamätám si na tých, ktorí mi "len" napísali na plochu (na facebooku) krátku správu napr. "Všetko najlepšie". Nevryli sa mi do pamäti, lebo ich blahoželanie nebolo ničím výnimočné.
Presne tak ako u mňa je to aj so zákazníkmi. Keď v daný deň dostávajú desiatky blahoprianí, tak len tažko si všimnú to vaše, pokiaľ nie je niečím výnimočné. Preto často krát písanie blahoprianí zákazníkom môže byť stratený čas. Ako teda dosiahnuť, aby blahoželanie zákazníkom malo zmysel a slúžilo na budovanie vzťahov so zákazníkom?
Je to jednoduché, použite formu, ktorú nevyužíva väčšina. Dnes je moderné písať blahoželanie na facebooku, ale je to absolútne neúčinné. Mne na plochu na facebooku napísalo 78 ľudí a vyniknúť medzi 78-timi ľuďmi, nie je vôbec jednoduché.To, čo na ľudí môže zabrať napr. SMS. Kedysi všetci posielali SMS k narodeninám, dnes je to výnimočné. Mne prišli len 4 SMS. Pri množstve 86 blahoprianí proste SMS vyniknú.
Ďalšia cesta ako môže vaše blahoželanie vyniknúť je jeho obsah. Pokiaľ píšete len "klasické frázy" ako sú "všetko najlepšie" alebo "všetko najlepšie, veľa zdravia, šťastia a lásky", tak máte takmer 100 %-nú istotu, že vaša správa zanikne medzi ostatnými a vaša snaha o budovanie vzťahov so zákazníkom vyjde nazmar. Keď sa pozriem na správy, ktoré som dostal ja, tak 90 % z nich boli "klasické frázy" a tých zvýšných 10 % boli unikátne správy.
Jednoducho správu personalizovať a napísať namiesto jednej dve alebo tri vety. Keď sa znova pozriem na blahoželania, ktoré som dostal, tak zisťujem, že tí, čo mi poslali správu v inej forme alebo tí, čo nenapísali "klasickú frázu" alebo tí, čo napísali viac ako jednu vetu, sú v podstate tí, moji najbližší - rodina, kolegovia z práce, priatelia.
Vyplýva mi z toho len jedna vec - pokiaľ chcete, aby vás zákazník zaradil medzi svojich najbližších, tak by ste sa mali správať ako jeho najbližší a napísať správu, ktorá vynikne obsahom aj formou. Viem, že jedna správa z vás nespraví jeho najbližšieho priateľa, ale pomôže vám vystúpiť z radu bežných obchodníkov a priblížiť sa k užšiemu vzťahu so zákazníkom.
Zaujímate sa o predaj a predajné techniky? Stiahnite si zadarmo ebook "Ako viac predávať a stať sa TOP obchodníkom." Ebook je dočasne k dispozícii zadarmo a môžete si ho stiahnuť tu.
www.predajnetechniky.sk
Tipy a triky ako viac predávať
Viac tipov zo psychológie predaja a marketingu nájdete na mojej stránke na facebooku
Dobrý deň,
volám sa Martin Mažár a som školiteľ predajných zručností a psychológie predaja.
Pomáham obchodníkom a podnikateľom zefektívniť proces predaja (predajný rozhovor), aby mohli pracovať menej a zarábať viacej.
Celý môj profil nájdete tu.