Existuje len málo spôsobov, ktoré vedú k vyšším tržbám a zároveň znižujú náklady. Jedným z nich je affiliate marketing. V krátkosti som o ňom písal v článku Možnosti ako zarobiť prostredníctvom blogu. Affiliate marketing je jednoduchý spôsob ako zvýšiť predaj, ušetriť náklady a získať rýchlejšie povedomie o vašom podnikaní.
Snom asi každej firmy je rozšíriť sa po celom území republiky, možno európy alebo celého sveta, či už prostredníctvom predajní alebo predajcov. Väčšine firiem sa to však nepodarí, lebo s takouto expanziou sú spojené vysoké náklady, ktoré treba buď vopred alebo pravidelne uhrádzať. Asi najväčšou prekážkou sú odvody, mzdy a záväzky plynúce z pracovno-právneho vzťahu.
Preto sa väčšina firiem pri svojej expanzii snaží týchto nákladov zbaviť. Nemusíme ani chodiť ďaleko. Stačí sa pozrieť do multilevel marketingu (MLM) alebo poisťovníctva (najmä maklérske spoločnosti). Drvivá väčšina z nich nerobí svoju expanziu prostredníctvom zvyšovania počtu zamestnancov, ale najímaním obchodných zástupcov, ktorí pracujú buď na životnosť alebo dohodu. Takže s počtom rastu obchodných zástupcov, nerastú tak rýchlo náklady, ako rastú predaje.
Najväčšia výhoda takéhoto prístupu je v tom, že vo väčšine prípadov platia obchodným zástupcov "len" za realizovaný výkon, teda predaj. Preto firmy v rámci mulilevel marketingu si nemusia dávať pozor koho príjmu a či ten človek má skúsenosti alebo vôbec predpoklady robiť obchodníka. Ak sa človek neosvedčí, tak nič nestratili, lebo nemusia platiť mzdu (platia len províziu za predaj), prípadne len získali zopár objednávok, ktoré urobí takmer každý nový obchodník na začiatku vo svojej rodine.
Takže ak by som to mal zhrnúť tak trend, ktorý sa dnes presadzuje, je urobiť z predajcov pracujúcich na plný úväzok, obchodných zástupcov na živnosť. Firmy si tým znižujú riziko, náklady a umožňuje im to rýchlejší rozvoj obchodnej siete. Tento trend prichádza aj do intenetového marketingu (v Amerike už dávno je). Obdobná forma, toho čo som popísal vyššie je v internetovom marketingu affiliate marketing.
Affiliate marketing funguje podobne ako firmy v rámci multilevel marketingu (MLM) alebo v poisťovníctva(najmä maklérske spoločnosti). Využívajú ho najmä eshopy a web stránky, ktoré predávajú svoje produkty prostredníctvom internetu. Spočíva v tom, že iné internetové stránky (väčšinou blogy) propagujú produkty nejakého eshopu a odkazujú na ne. Pokiaľ z daného blogu príde do eshopu zákazník, ktorý tam nakúpi, tak eshop danému blogerovi (alebo majitelovi www stránky) vyplatí províziu. Tá sa hýbe od 1 percenta až po 70 percent, podľa druhu produktu.
Jedna z firiem, ktorá už dlhší čas prevádzkuje affiliate program je INVIA.sk. Za sprostredkovanie predaja vypláca províziu 2 %. Takže pokiaľ sa blogerovi podarí prostredníctvom odkazu na svojom blogu priviesť na stránky INVIA.sk zákazníka, ktorý tam následne nakúpi, tak mu Invia vyplatí províziu.
Ak by sa blogerovi podarilo poslať na stránku INVIA.sk len 300 návštevníkov a z nich by 10 % nakúpilo v priemere za 1000 €, tak by mal nárok na províziu vo výške 600 € (2 % z 1000 € x 30). Invia by túto čiastku veľmi rada vyplatila, lebo by jej tým bloger sprostredkoval predaje vo výške 30 000 €. Navyše Invia by nemala problém zaplatiť províziu, lebo by ju vyplácala až po zinkasovaní peňazí od zákazníka.
Navyše bloger, keďže je platený za sprostedkované predaje, by robil maximum, aby propagoval stránku INVIA.sk. Písal by články, recenzie, vytváral odkazy a zverejňoval bannery. Invia by tak vlastne získala "obchodného zástupcu", ktorý jej robí zadarmo reklamu a zaplatí mu len vtedy, keď sa mu podarí niečo predať.
Táto taktika sa Invii veľmi vypláca. Na províziach vyplatila už čiastku viac ako 60 000 €. Čo znamená, že affiliate partneri jej spravili tržby vo výške približne 3 000 000 €.
Na to, aby affiliate program fungoval sa využíva affiliate software. Najznámejší a najpoužívanejší v slovenskej republike a aj na svete je Post affiliate pro, ktorý vyvinula slovenská firma. Tento affiliate software dokáže odsledovať odkiaľ prišiel zákazník do eshopu, či prišiel od registrovaného partnera a či daný zákazník nakúpil, teda či má bloger nárok na províziu. Ak áno, tak automaticky vyráta i výšku provízie. Takýto software je základný predpoklad dobre fungujúceho partnerstva.
Affiliate marketing stojí za úspechom viacerých firiem. Pred niekoľkými mesiacmi bežal tréning od Davida Kirša Miliónové Impérium, v ktorom David rozpráva svoj príbeh ako behom mesiaca zarobil 5,3 miliona českých korún. Viem, že jedna z hlavných vecí, ktorá mu k tomu dopomohla bol práve affiliate marketing.
Páčil sa vám článok? Ďalšie informácie ako viac predávať získate v ebooku "Ako viac predávať a stať sa TOP obchodníkom.", ktorý si môžete zadarmo stihanuť. Ebook bude zadarmo k dispozícii už len dva týždne. Potom ho stiahnem z internetu. Ebook zadarmo získate tu.
Dobrý deň,
volám sa Martin Mažár a som školiteľ predajných zručností a psychológie predaja.
Pomáham obchodníkom a podnikateľom zefektívniť proces predaja (predajný rozhovor), aby mohli pracovať menej a zarábať viacej.
Celý môj profil nájdete tu.